Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2014

Μέγας Ἀθανάσιος (18-1-2014)

    
Εναι κοινή διαπίστωσις μά καί λυπηρό συνάμα, τι στίς μέρες μας ντιστρέψαμε τά πράγματα. Τά κάτω, τά νάξια λόγου, τά βάλαμε ψηλά στήν κλίμακα τν ξιν. Τά μικρά τά κάναμε μεγάλα, νπεριφρονομε τά ψηλά καί μεγάλα. Σεβόμαστε καί ναγνωρίζουμε τούς μικρούς καί νάξιους, μως δέν δίνουμε σημασία στούς μεγάλους καί κατά πάντα ξιους, στούς μεγάλους εεργέτες τς νθρωπότητας, στούς κορυφαίους τς πιστήμης, τν τεχνν καί τν γραμμάτων. Περιφρονομε  τούς ρωες τς πίστεως καί τς πατρίδος.
Οπερισσότεροι νθρωποι καί κυρίως οτς νέας γενις γνωρίζουν πολλά γιά τούς διάφορους θοποιούς, τραγουδιστές καί ποδοσφαιριστές, λλά γιά τόν Σωκράτη, τόν Πλάτωνα, τόν ριστοτέλη τίποτε. Γιά τούς γίους ποστόλους, γιά τόν Μέγα Βασίλειο, γιά τόν γιο Γεώργιο δέα δέν χουμε. Γιά τήν στορία τοῦ Ἔθνους μας γνωρίζουμε κάποια λίγα, λάχιστα. Γιά τήν πίστη μας τίποτε, χουμε γρια μεσάνυχτα.
Γιά τόν μεγάλο γιο πού γιορτάζουμε σήμερα, πως τό λέει τό νομά του, τόν Μέγα θανάσιο, πολύ λίγα γνωρίζουμε γιά τήν ζωή του, τούς γνες καί τά βάσανά του. Καί μως ἡ ἱστορία τόν θεωρε, τόν ναγνωρίζεις τόν ρωϊκότερο τν γίων, τν γιότερο τν ρώων καί στύλο τς ρθοδοξίας.
Εναι πατέρας τς ρθοδοξίας, γιατί ατός μέ τό φωτισμένο πό τόν Θεό μυαλό του διετύπωσε τούς ρους καί τά δόγματα, τήν ρθή διδασκαλία τς κκλησίας καί ξεκαθάρισε τό δαφος τς πίστεώς μας  πό τά διάφορα γκάθια καί ζιζάνια, πό τίς αρετικές διδασκαλίες. 
λαβε τόν τίτλο Μέγας, χι γιατί εχε μέγα ξίωμα, (ταν Πατριάρχης λεξανδρείας), λλά κυρίως γιά δύο λόγους: Γιά τούς μεγάλους γνες πέρ τς πίστεώς μας καί γιά τήν πρακτική ζωή του, δηλαδή γιά τίς ρετές του. 
Καί ὁ ἅγιος ντώνιος νομάσθηκε Μέγας, παρότι ταν πλος μοναχός, σκητής, καί μάλιστα ντελς γράμματος. Δέν ξερε οτε τήν πογραφή του νά βάλει. Παρ᾿ ὅλα ατά νομάσθηκε Μέγας καί Καθηγητής τς ρήμου. στε λοιπόν ἡ ἀξία νός νθρώπου πολλές φορές δέν χει καμιά σχέση μέ τό ξίωμα πού φέρει. Ἡ ἁγιότητα δέν χει σχέση οτε μέ τό ξίωμα, οτε μέ τήν μόρφωση κάποιου.
Ὁ ἅγιος Γρηγόριος Θεολόγος σέ γκωμιαστικό λόγο του πρός τόν Μέγα θανάσιο λέει: ν παινέσω τόν θανάσιο, θά παινέσω τήν ρετή. Γιατί θανάσιος καί ρετή  εναι τό διο πργμα. ταν ναφέρωμαι σ᾿ ατόν, παιντήν ρετή.
πό λη τήν ζωή του καί τά κατορθώματά του, πιτρέψτε μου νά ναφερθσέ δύο σημεα. Πρτον, τήν μελέτη τς γίας Γραφς καί δεύτερον τήν πνευματική καθοδήγηση, πού εχε.
πό μικρό παιδί φοιτοσε νελλειπς στήν λατρεία τς κκλησίας. Δηλαδή κκλησιαζόταν τακτικότατα καί μέ μεγάλη ελάβεια. τσι γνώριζε τήν Θεία Λειτουργία καί τίς λλες ερές κολουθίες πό στήθους, σάν τούς ερες καί κόμη καλύτερα. Προσευχόταν διάλειπτα, πως μς δίδαξε Κύριος καί παραγγέλλει ὁ ἀπόστολος Παλος. Μελετοσε τήν γία Γραφή, πως εναι γραμμένο κεμέσα, ν τνόμΚυρίου μελετήσεις μέρας καί νυκτός.ποκλειστικό του νάγνωσμα ταν λόγος τοΘεο. Πάντοτε ταν μέ τήν γία Γραφή στό χέρι. τσι φτασε σέ λικία δέκα κτώ τν καί γνώριζε π᾿ ἔξω λο τό Εαγγέλιο.
Διαβάζοντας τό ερό Εαγγέλιο βλέπουμε, τι διάβολος πείραξε τόν Χριστό  μέσα στήν ρημο μετά τήν βάπτισή του. Κατετρόπωσε καί τόν διωξε, χι μέ τήν δύναμή του, χι μέ θαύματα, κάτι λλο, λλά χρησιμοποιώντας τά λόγια τς γίας Γραφς. διάβολος, πατήρ τοψεύδους, δέν ντέχει νά κούει τήν λήθεια τοΘεο, γιατό καίγεται, τό βάζει στά πόδια καί φεύγει, σάν νά κάποιος τόν μαστιγώνει λύπητα. 
λλά καί τά ργανά του τά πλανεμένα, τούς διάφορους αρετικούς, πού ζον μέσα στό ψέμα καί στό σκοτάδι, καί κυρίως τούς ψευδομάρτυρες τοῦ Ἰεχωβμέ τήν γία Γραφή θά τούς ντιμετωπίσουμε. Ατό πάει νά πε, τι πρέπει νά μελετομε συχνά, προσεκτικά καί συστηματικά τήν γία Γραφή. Ατή εναι τροφή τς ψυχς μας καί ὁ ὁδηγός μας. Ατή θά μς δείξει τό θέλημα τοΘεοκαί θά μς ποδείξει πς πρέπει πρέπει νά ζομε, γιά νά εαρεστήσουμε στόν Θεό.
ς ναλογισθομε τί κάνουμε καί ποιά εναι σχέση μας μέ τήν γία Γραφή. πάρχει μέρα πού δέν βλέπουμε τηλεόραση; χι. ρες λόκληρες ξοδεύουμε γιά τά χυρα καί τά ξυλοκέρακα, πού μς σερβίρει τό χαζοκούτι. 
Γιατί πετάξαμε τό γιο Εαγγέλιο πό τά χέρια μας καί δέν χουμε πλέον καμία σχέση μέ τήν νάγνωσή του; ν χουμε Καινή Διαθήκη στό σπίτι μας, εναι λοκαίνουργια καί θικτη, σέ πολύ καλή κατάσταση, φοδέν τήν πιάνουμε ποτέ στά χέρια μας. Προσέξτε τώρα ατήν πού χουν οΧιλιασταί. Εναι λειωμένη, κυριολακτικά τήν φαγαν, γιατί τήν διαβάζουν συνέχεια, γιά νά πολεμήσουν τήν πίστη μας τήν ρθόδοξη. Δυστυχς ουοί τοσκότους ργάζονται σταμάτητα καί μες κοιμώμαστε μακαρίως.
Τό δεύτερο πού θά θελα νά σχολιάσω εναι τι ὁ ἅγιος θανάσιος, κτός πό τήν μελέτη τς γίας Γραφς, ζησε σέ διάφορα μοναστήρια καί κοντά σέ σκητές τς Αγύπτου, κόμη καί στόν Μέγα ντώνιο. Τούς γνώρισε πό κοντά, μελέτησε τήν ζωή τους, διδάχθηκε πό τό φωτεινό παράδειγμά τους καί πεδίωξε νά ποκτήσει τίς ρετές τους. 
Ατός πού τόν δίδαξε πολλά καί καθόρισε τήν πορεία τς ζως του ταν Μέγας ντώνιος. Ατός ταν πνευματικός του σύμβουλος καί Γέροντάς του. ταν γινε Πατριάρχης ασθανόταν μεγάλη τιμή νά ρίχνει νερό μέ να κανάτι καί νά πλένει τά χέρια του Μέγας ντώνιος. Κάποτε μάλιστα τοῦ ἔκανε δρο να τριμμένο καί ξεθωριασμένο ράσο, τό ποο Μέγας θανάσιος φοροσε μέ καμάρι στίς μεγάλες γιορτές.
λα ατά δείχνουν τήν μεγάλη ταπείνωση τοΜεγάλου θανασίου. μς διδάσκουν, τι πρέπει λοι μας νά χουμε πνευματικό, τόν ποο  συχνά πρέπει νά πισκεπτώμεθα καί νά ξομολογούμεθα.  Δέν γίνεται πνευματική προκοπή χωρίς νά χουμε πνευματικό. Μή φοβώμαστε σ᾿ ατόν νά δηγήσουμε τά παιδιά μας, λλά νά πηγαίνουμε κι᾿ ἐμες οἱ ἴδιοι.
Λέει Μέγας Βασίλειος, νθρωπος ατοσύμβουλος καθεαυτοπολέμιος. Ὁ ἄνθρωπος πού δέν χει πνευματικό νά τόν συμβουλεύσει καί συμβουλεύεται τόν αυτό του, γίνεται πολέμιος, χθρός τοῦ ἑαυτοτου. Ατός μέ μαθηματική κρίβεια βαδίζει στήν καταστροφή. Γιατό θά μς πεκαί ὁ ἅγιος Γρηγόριος Παλαμς, τρέξε νά βρες πνευματικό πατέρα καί νά τόν χεις σέ λη σου τήν ζωή. Νά ξολογεσαι μέ ελικρίνεια λα τά μαρτήματά σου, γιά νά λαμβάνεις τήν φεση. Ατό εναι τό καλύτερο πού χεις νά κάνεις στή ζωή σου.
γαπητοί μου,

Τώρα πού σέ λίγο θά φύγουμε πό τόν Ναό, μαζί μέ χάρη καί τήν ελογία τοΘεο, πού θά πάρουμε πό τήν Θεία Λειτουργία, νά πάρουμε καί μιά διπλσταθερή πόφαση: Νά μελετομε τήν γία Γραφή. Νά διαβάζουμε τό ερό Εαγγέλιο καί νά βρομε πνευματικό, στόν ποο θά ξομολογούμεθα τά κρίματά μας καί θά ζητομε τίς συμβουλές του. Ατά τά δύο νά μς βοηθήσει Μέγας θανάσιος νά κατορθώσουμε καί δι᾿ ατν νά πιτύχουμε τήν σωτηρία μας. μήν.-

Τιμίου Προδρόμου (7-1-2014)


Ἡ ἁγία μας κκλησία προβάλλει σήμερα τόν μεγαλύτερο καί σπουδαιότερο νδρα, πού γέννησε γυναίκα στή γ. Σύμφωνα μέ τά ψευδλόγια τοΚυρίου μας δέν πάρχει μεγαλύτερος πό ατόν. Εναι Τίμιος Πρόδρομος, γιος ωάννης Βαπτιστής, πού ξιώθηκε νά βαπτίσει τόν Χριστό, τόν Υόν τοΘεο.
Τί ταν ὁ Ἰωάννης; Κατ᾿ ἀρχήν νθρωπος πως κι᾿ ἐμες.πάρχουν νθρωποι καί νθρωποι. πάρχουν νθρωποι πού εναι γριοι σάν θηρία καί σεβες σάν τούς δαίμονες. τσι λένε οΠατέρες τς κκλησίας: Μακρυά πό τόν Θεό ὁ ἄνθρωπος κτηνώδης γίνεται δαιμονιώδης.
 Ὑπάρχουν μως καί νθρωποι χαριτωμένοι, γεμάτοι πό τήν χάρη τοΘεο. λεγε ὁ ἀρχαος ποιητής Μένανδρος, πόσο χαριτωμένος εναι ὁ ἄνθρωπος, ταν πραγματικά εναι νθρωπος. Χαριτωμένοι εναι οἱ ἄνθρωποι τς ρετς, σοι φτασαν σέ ψη γιότητος. Ατοί ξίζει νά νομάζωνται νθρωποι. νας τέτοιος νθρωπος ταν καί ὁ ἅγιος ωάννης Βαπτιστής. Μέ τήν σκησή του γινε πίγειος γγελος, νσαρκος γγελος.
πό μικρό παιδί ζοσε στήν ρημο, πού εναι τό πανεπιστήμιο τοΘεο. ζησε μέ θαυμαστή γκράτεια. Σταγόνα κρασί δέν βαλε ποτέ στό στόμα του. Ποτό του ταν τό νερό τοῦ Ἰορδάνου. Τροφή του κρίδες καί μέλι γριο. Ἡ ἐνδυμασία του πολύ πλ. να ροχο πό τρίχες καμήλου  καί στή μέση του εχε μία δερμάτινη ζώνη. Γιά στρμα  εχε τό χμα. Γιά σκέπασμα τά στρα το ορανο. Συντροφιά του τά γρια θηρία. Βιβλία δέν εχε, μελετοσε μως τό βιβλίο τς θείας δημιουργίας. Καί ταν ρθε ἡ ὥρα, λαβε τήν ντολή πό τόν Θεό νά κτελέσει τήν ποστολή του.
Τά ρεθρα τοῦ Ἰορδάνου τά κανε μβωνα καί πό κεῖ ἔκανε τό κήρυγμά του. Κήρυγμα ζωηρό καί ζωντανό. Φωτιά καί στροπελέκι βγαινε πό τό στόμα του. κούγοντάς τον νόμιζες, τι βροντκαί στράφτει ορανός.
λλοι προσπαθοσαν μέ γλυκόλογα καί κολακεες νά εχαριστήσουν τούς κροατές τους. Ὁ Ἰωάννης δέν εχε νιαρά-νοστα γλυκόλογα. ταν τά λόγια του αστηρά, γιά νά ξυπνήσει τίς κοιμισμένες συνειδήσεις.
Θέλετε νά κούσετε τί λεγε; Γενήματα χιδνν. Δηλαδή παιδιά τς χις. Φίδια κολοβά, πού γλσσα σας στάζει φαρμάκι. Πού δέν κάνετε τίποτε λλο πό τό νά συκοφαντετε, νά διαβάλετε καί νά φονεύετε τούς προφτες, τούς πεσταλμένους τοΘεο. Ποιός σς επε, τι μπορετε νά ξεφύγετε πό τήν ργή τοΘεο; Νά ξέρετε τι Θεός δέν θά σς φήσει τιμώρητους. Θά ρθει καί δική σας ρα, ἡ ὥρα τς τιμωρίας, ν δέν φέρετε καρπούς μετανοίας. 
Σέ ποιούς τά λεγε ατά; Ποιοί ταν πό κάτω οἱ ἀκροαταί του; ερες καί ρχιερες τν βραίων, Σαδδουκαοι καί φαρισαοι. Δηλαδή οἱ ἄρχοντες τοῦ Ἰσραήλ.
Τώρα θά ρωτοσε κάποιος: ντί νά τούς πεεχαριστ, πού ρθαν νά τόν κούσουν, τούς κατακεραυνώνει, δείχνει τόση αστηρότητα; 
Ὁ Ἰωάννης βλεπε μακρυά, γι᾿ ατό ξερε τί λεγε. μες εμαστε κοντόφθαλμοι, κενος βλεπε μακρυά. Δέν θά περνοσε πολύς χρόνος καί θά κδηλωνόταν κακία τους. Ατοί πού τώρα κονε τόν ωάννη, σέ λίγο θά εναι στά κριτήρια ννα-Καϊάφα καί τοΠιλάτου καί θά φωνάζουν σταύρωσον-σταύρωσον Ατόν.
ταν αστηρός Τίμιος Πρόδρομος, γιατί ταν  νθρωπος τς γάπης. λεγχε πό γάπη. Προειδοποιοσε τούς κροατάς του, γιά νά μή φτάσουν στήν καταστροφή. Δέν θελε τήν τιμωρία τους, ζητοσε τήν μετάνοιά τους.
Θεός σς δίνει παράταση, γιά νά ξοφλήσετε τό χρέος σας. μως εναι τελευταία σας προθεσμία. Μετά τσεκούρι καί φωτιά, γιά σους δέν μετανοήσουν. δη ἡ ἀξίνη πρός τήν ρίζαν τν δένδρων κεται. Πν δένδρον μή ποιον καρπόν καλόν κκόπτεται καί ες πρ βάλλεται. ποιος δέν φέρνει καρπούς μετανοίας εναι γιά τήν φωτιά, γιά τήν κόλαση.
γαπητοί μου,
Τίμιος Πρόδρομος φωνάζει καί σέ μς σήμερα μετανοετε. Εναι τελευταία προθεσμία τς νθρωπότητας, μά ατή-δυστυχς-δέν μετανοε. Οἱ ἀρχηγοί τν κρατν συναντνται, μά τίποτε οσιαστικό δέν κάνουν. ξωτερικά χουν κουβέντες καί γλυκόλογα. Μέσα τους γεμάτοι πονηρίες καί πρόθεση νά ξαπατήσουν ὁ ἕνας τόν λλο. Δέν εναι ελικρινες, δέν λένε τήν λήθεια.
Καί μικρή μας Πατρίδα κάποτε ταν δέντρο γεμάτο νθη εωδιαστά καί γλυκες καρπούς. Γέννησε νδρες μεγάλους, σοφούς, ρωες καί γίους, ντώρα γινε ξέρα καί ρημιά. φερε φτώχεια, χι τόσο στά οκονομικά, σο στά πνευματικά. Τραγική κατάστασις. Δέντρο μέ λαμπρή στορία χιλιάδων τν κατήντησε καρπο. Τίμιος Πρόδρομος μέ τό τσεκούρι του χει πολλά ξερά κλαδιά νά κόψει καί νά πετάξει.
λλά καί μες, καθένας μας, εναι δέντρο. Τό κάθε δέντρο χει τούς καρπούς του. μες πρέπει νά κάνουμε καρπούς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, νά φέρουμε ρετές. Σύμφωνα μέ τούς λόγους τοῦ ἀποστόλου Παύλου καρπός τοΠνεύματος εναι γάπη, χαρά, ερήνη, γαθωσύνη, μακροθυμία, πίστις, πραότης, γκράτεια. Πρέπει νά φέρουμε καρπούς, λλά ποεναι οκαρποί, ποεναι μετάνοιά μας; 

Τώρα στό νέο τος Θεός νά μς δώσει μετάνοια. Μικροί καί μεγάλοι, Κληρικοί καί λαϊκοί, ρχοντες καί ρχόμενοι, λοι χουμε νάγκη μετανοίας. ταν νας Μέγας ντώνιος λεγε στά πνευματικά του παιδιά, παρακαλέστε τόν Θεό νά μοδώσει μετάνοια, μες τί πρέπει νά πομε καί τί πρέπει νά κάνουμε; Κύριε ησοΧριστέ, δόσε μας ελικρινή μετάνοια. Φώτισέ μας. Μαλάκωσε τίς καρδιές μας, γιά νά μή πάθουμε ατά , πού λεγε Τίμιος Πρόδρομος. μήν.-

Ὑπαπαντή τοῦ Κυρίου (2-2-2014)


Ἡ ὑπαπαντή τοΚυρίου, γαπητοί μου, εναι ορτή δεσποτική, πό τίς μεγαλύτερες τς κκλησίας μας.   Τρία σημεα θά πάρουμε πό ατήν, γιά νά τά σχολιάσουμε πό λίγο.  
Α). Πολλές φορές Κύριος τόνισε, τι δέν ρθε νά καταλύσει, νά καταργήσει τόν Νόμο καί τούς Προφτες, λλά νά τόν κπληρώσει, νά τόν φαρμώσει. Τήν γδοη μέρα μετά τήν γέννησή του περιετμήθη τήν σάρκα, πως ριζε Νόμος καί λαβε τό νομα ησος, πως επε ὁ ἄγγελος στήν παναγία μητέρα του, πρίν κόμη συλληφθεστήν κοιλιά της.
μες παίρνουμε τό νομα μετά τήν γέννησή μας, νῷ ὁ Ἰησος πρε τό νομά του προτογεννηθε, γιατί πρχε καί πρίν πό τήν γέννησή του. νομάσθηκε δέ ησος, πειδή τό ργο του ταν ργο σωτρος.
ταν συμπληρώθηκαν οἱ ἡμέρες τοκαθαρισμο, σύμφωνα πάντα μέ τόν Νόμο, παρότι δέν πρχε λόγος καί νάγκη γιά τήν Παναγία, λλά γιά νά κπληρώσει τόν Νόμο, νέβηκε μέ τόν ωσήφ στά εροσόλυμα καί πρόσφεραν τόν Κύριο, πως ριζεΝόμος.
Λέει ὁ ἅγιος Γρηγόριος Παλαμς: διάταξις τοΝόμου φοροσε γονες καί παιδιά πού γεννντο πό συζυγική νωση. Ατοί χρειάζοντο καθαρισμό. Στήν περίπτωση τοΧριστοδέν πρχαν γεννήτορες, λλά μόνο μητέρα καί ατή Παρθένος. χουμε γέννηση μέ σπορη σύλληψη, πότε δέν πρχε λόγος καί νάγκη καθαρισμο. Ατό πού καναν ταν ργο πακος. Μέ ατήν τήν πακοή στό Νόμο τοΘεοκαί Πατρός Κύριος θεράπευσε τόν νθρωπο πό τήν ρρώστεια  πού προκάλεσε ἡ ἀνυπακοή τν Πρωτοπλάστων. 
νέβηκαν γιά νά προσφέρουν τήν θυσία, να ζεγος τρυγόνων δύο νεουσούς περιστερν.γιναν λα τυπικά καί σύμφωνα μέ τόν Νόμο. Τόν φαρμόζουν πιστά μέ τό νί καί μέ τό σίγμα. Τά τρυγόνια καί τά περιστέρια εναι πό τά πιό καθαρά πτηνά. Καθαρά καί πό τά καλύτερα πάντοτε προσφέρουμε στόν Θεό.πρεπε νά εναι δύο, γιατί δύο εναι οφύσεις τοΧριστο. Τό να τό θυσίαζαν καί τό λλο τό φηναν λεύθερο. Ἡ ἀνθρώπινη φύσις τοΧριστοῦ ἔπαθε πάνω στό σταυρό, νῷ ἡ θεία φύσις παθής διέμεινε.
Τό δίδαγμα μέχρι τώρα εναι, τι, ταν ὁ Ἰησος Χριστός, Κύριος καί Δημιουργός τοσύμπαντος κόσμου, κπληρώνει πρόθυμα τόν Νόμο, ταν Παναγία Μητέρα του Θεομας φαρμώζει λες τίς διατάξεις τοΝόμου, πόσο περισσότερο μες εμαστε ποχρεωμένοι καί ναγκασμένοι νά ζομε σύμφωνα μέ τό θέλημα τοΘεο. Δέν θά λέμε στό Πάτερ μν πλς καί μόνο "γενηθήτω τό θέλημά σου", λλά θά τό φαρμόζουμε καί θά τό κολουθομε πιστά σέ λη μας τήν ζωή.
Β). πρεσβύτης Συμεών δέχθηκε τόν Χριστό στήν γκαλιά του. Δόξασε τόν Θεό καί πευθυνόμενος στήν Παναγία τς επε λόγια σοβαρά καί ξιοπρόσεκτα. Τήν ψυχή σου θά διαπεράσει ρομφαία, μαχαίρι δίκοπο καί κοφτερό. Δέν θά μείνεις καί σύ κτός πειρασμο, πειδή συμφώνησες νά γίνεις μητέρα τοδημιουργοσου, πειδή δέχθηκες νά γεννήσεις τόν Υόν τοΘεο, πειδή κρινες καλό νά τοδανίσεις τήν σάρκα σου, πειδή κοιλιά σου γινε δοχεο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, πειδή συνέλαβες χωρίς πείρα γάμου. Οτε σύ θά μείνεις κτός πειρασμο, λλά καί σένα τήν δια μία ρομφαία θά διαπεράσει τήν ψυχή σου. 
προφητεία ατή ναφέρεται στόν πόνο καί στήν θλίψη τς Θεοτόκου, ταν θά βλεπε νά καταδιώκεται Χριστός πό τόν ρώδη. ταν θά τόν συκοφαντον ογραματες καί οφαρισαοι. Κυρίως καί πρό πάντων ταν θά τόν βλεπε πάνω στόν σταυρό, νά πάσχει καί νά ποφέρει σάν κακοργος. Παναγία δέν πόνεσε κατά τήν γέννηση τοΧριστο, γιατί κριβς τόν συνέλαβε σπόρως καί τόν γέννησε φθόρως. Πόνεσε μως πολύ κατά τόν καιρό τς ξόδου του πό τόν κόσμο ατό. Ατή εναι ρομφαία πού θά διεπερνοσε τήν ψυχή της. 
Σύμφωνα μέ τήν προφητεία τοδικαίου Συμεών κανένας δέν μεινε κτός πειρασμο. Πέτρος, κορυφαος τν μαθητν, τόν ρνήθηκε τρες φορές. Οἱ ἄλλοι τόν γκατέλειψαν. λοι τους φυγαν καί Χριστός μεινε μόνος κρεμασμένος καί περιφρονημένος πάνω στόν Σταυρό σάν κριάρι τοιμο γιά θυσία. λοι δέχονται πειρασμούς, κόμη καί ατός Χριστός καί Παναγία. Κανείς γιος δέν μεινε χωρίς πειρασμό, γιατί λοι ατοί εναι πάντοτε χρήσιμοι καί φέλιμοι στή ζωή μας.
Τό δεύτερο δίδαγμα: ταν δίκαιος καί ναμάρτητος Κύριος εχε τούς πειρσμούς του, ταν Παναγία δέχθηκε φοβερούς πειρασμούς, μες γιατί διαμαρτυρόμαστε, ταν ντιμετωπίζουμε πειραμούς; Καί μάλιστα ζητομε τόν λόγο καί ρωτμε τόν Θεό, θέλουμε νά τόν νακρίνουμε, γιατί Θεέ μου, νά χω πειρασμούς στή ζωή μου; 
Λέγουν οἱ ἅγιοι Πατέρες, βγάλε τούς πειρασμούς καί κανείς δέν σώζεται. Μή γογγύζουμε λοιπόν στούς πειρασμούς, λλά νά ζητομε τήν βοήθεια τοΘεο, γιά νά τά βγάλουμε πέρα. Μεγάλο φελος θά προκύψει πό τούς πειραμούς. Μόνο νά τούς δεχώμαστε μέ πομονή, μέ καρτερία καί ταπείνωση.
Γ) καί τελευταο. φοῦ ὁ δίκαιος καί πρεσβύτης Συμεών πρε τόν Χριστό βρέφος τεσσακονθήμερο στήν γκαλιά του, επε κενον τόν θαυμάσιο μνο, πού λέμε κάθε μέρα στό τέλος τοῦ ἑσπερινο: Νν πολύεις τόν δολον σου, Δέσποτα, κατά τό ρμα σου ν ερήν... Τώρα, Κύριε, μπορνά πεθάνω. Τώρα μπορες νά μέ πάρεις πό τόν κόσμο ατό, φοεδα τόν σωτήρα τοκόσμου. σύ μοῦ ὑποσχέθηκες, τι δέν θά πεθάνω προτοδτόν Χριστό. Τώρα πού λα πραγματοποιήθηκαν καί τά εδα, τώρα μπορνά ναχωρήσω ναπαυμένος, ετυχισμένος καί μέ ερήνη γιά τό οράνιο ταξίδι.
Διδάγματα: Σύμφωνα μέ στορικά στοιχεα, δίκαιος Συμεών πέθανε σέ λικία περίπου 280 τν. τσι θέλησε Θεός στήν δική του περίπτωση. Γιά τόν καθένα κάτι χει ρίσει Θεός, γιά λους χει τό πρόγραμμά του. Κάποιοι θά φύγουν πό ατόν τόν μάταιο κόσμο νωρίς, κάποιοι λλοι ργά καί κάποιοι πολύ ργά. πως θέλει Θεός. Σέ κανέναν δέν πιτρέπεται νά παραπονιέται, γιατί χει βάσανα στή ζωή του, γιατί κάποιον τόν ξέχασε καί δέν τόν παίρνει γιατί κάποιος νά φεύγει νέος πό τήν ζωή, πολύ δέ περισσότερο κανείς δέν χει δικαίωμα νά θέτει τέρμα στή ζωή του. Ατήν τήν ξουσία τήν χει μόνο Θεός.
Κάποτε συζητούσαμε στό γιον ρος μέ ναν μοναχό. Μεταξύ τν λλων μοεπε: Παλαιότερα παρακαλοσα τόν Θεό νά μέ πάρει νέο πό τήν ζωή, ποτίθεται πρίν προλάβω νά μαρτήσω. Ετυχς καί δέν μέ κουσε. Τώρα παρακαλάω τόν Θεό, πρτα νά τόν γαπήσω καί μάλιστα νά τόν γαπήσω πολύ καί μετά νά μέ πάρει. ν φύγουμε χωρίς νά γαπήσουμε τόν Θεό, χαθήκαμε. Ετυχς πού πολλές φορές δέν μς κούει Θεός, γιατί δέν ξέρουμε τί λέμε καί τί ζητμε.
τσι καί μέ μς, γαπητοί μου, δέν χει καμιά σημασία πόσα χρόνια θά ζήσουμε καί πς θά πεθάνουμε, λλά πς ζομε καί τί θά γίνει μετά πού θά πέλθουμε πό ατόν τόν μάταιο κόσμο. 
Νά γαπήσουμε τόν Θεό. Νά φαρμόζουμε τό γιο θέλημά του καί νά παρακαλομε νά μς δίνει καιρόν μετανοίας. Τόν πόλοιπον χρόνον τς ζως μν νά τόν περάσουμε ν ερήν (ν γίνεται) καί μετανοί (πωσδήποτε), γιά νά χουμε χριστιανά τά τέλη τς ζως μν, καλήν πολογίαν, σωτηρίαν ψυχς καί καλόν παράδεισον. μήν.-


Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2013

Τῆς μετανοίας ἄνοιξόν - Παναγιώτης Νεοχωρίτης 
Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου


Μέ τήν παραβολή τοῦ τελώνου καί τοῦ φαρισαίου, ἀγαπητοί ἀδελφοί, ἀνοίγει τό Τριώδιο. Μία κατανυκτική περίοδος, τό στάδιο τῶν ἀρετῶν. Ὅλοι ἐμεῖς δέν μποροῦμε νά ἀδιαφοροῦμε, νά κωφεύουμε στήν φωνή τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλά νά ἐντείνουμε τίς προσπάθειές μας, τόν πνευματικό μας ἀγώνα. Νά ἀποφεύγουμε ὃ,τι ἁμαρτωλό κάνει ὁ κόσμος καί νά ἀκολουθήσουμε ὃ,τι ὁρίζει ἡ Ἐκκλησία καί περιμένει ἀπό ἐμᾶς ὁ Θεός.
Ἄν εἴχαμε σήμερα μία φωτογραφική μηχανή, θά φωτογραφίζαμε δύο τύπους. Θά βλέπαμε τόν φαρισαῖο νά φαντάζει μέ τό ἐπιβλητικό παράστημά του στό κέντρο τοῦ ναοῦ. Τόν ἄλλο, τόν τελώνη, μόλις θά τόν διακρίναμε σέ κάποια γωνιά σκυμμένο καί ντροπαλό. Καί ἐρωτῶ, ἄν ἐξετάζαμε τόν φαρισαῖο σέ κάποια μαθήματα, σέ διάφορους τομεῖς τῆς ζωῆς του, τί βαθμό θά τοῦ βάζαμε;
Π.χ. στό μάθημα τοῦ ἐκκλησιασμοῦ. Εἶναι πολύ δύσκολο μάθημα στήν ἐποχή μας. Ἀπό τούς ἑκατό βαπτισμένους χριστιανούς μόλις δύο μέ τρεῖς ἐκκλησιάζονται κάθε Κυριακή. Καί αὐτοί δέν γνωρίζω μέ πόση ὄρεξη ἔρχονται καί πῶς συμμετέχουν στή λατρεία τοῦ Θεοῦ. Ὁ φαρισαῖος δίνει τό παρόν ἀνελλιπῶς. Εἶναι κάθε Σάββατο στή λατρευτική σύναξη. Λοιπόν δέν τοῦ ἀξίζει ἕνα ἂριστα;
Στό μάθημα τῆς θρησκευτικότητας. Οἱ περισσότεροι σήμερα ἔχουν ἂλλα ἐνδιαφέροντα: κοσμικά, οἰκονομικά, πολιτικά, ἀθλητικά κ.ἄ. Λίγοι ἔχουν θρησκευτικά ἐνδιαφέροντα. Ἐλάχιστοι ἀσχολοῦνται μέ πνευματικά θέματα, μέ τόν λόγο τοῦ Θεοῦ, μέ τά κατηχητικά , μέ ἁγιογραφικούς κύκλους κλπ. Ὁ φαρισαῖος εἶναι καθαρά θρησκευτικός τύπος. Ἀνήκει στήν θρησκευτική ἀριστοκρατεία, στήν ἀφρόκρεμα τῶν Ἑβραίων. Εἶναι ἀφιερωμένος στόν Θεό. Ἡ ζωή του πάντοτε στρέφεται γύρω ἀπό τόν Θεό. Δέν τοῦ ἀξίζει ἄριστα;
Στό μάθημα τῆς τιμιότητας. Οἱ περισσότεροι σκοπό τῆς ζωῆς τους ἔχουν τό σύνθημα: «ἃρπαξε νά φᾶς καί κλέψε γιά νά ἔχεις». Οἱ πιό πολλοί πλουτίζουν μέ ψέματα, μέ ἀδικίες,  μέ κλοπές καί ἁρπαγές, μέ παρανομίες καί οἰκονομικά σκάνδαλα. Λίγοι ζοῦν μέ τόν τίμιο ἱδρώτα τους. Σ᾿ αὐτούς ἀνήκει ὁ φαρισαῖος. Τόν ἀκοῦμε νά τό λέγει: « Οὐκ εἰμί ὣσπερ οἱ λοιποί τῶν ἀνθρώπων ἃρπαγες, ἄδικοι...». Πάλι τοῦ ἀξίζει ἄριστα!
Στό μάθημα τῆς ἠθικῆς. Κι᾿ αὐτό δύσκολο γιά τήν ἐποχή μας, γιατί δυστυχῶς οἱ περισσότεροι σήμερα ἀπό νέοι ζοῦν βίο ἄσωτο καί ἀνήθικο. Βαρύνονται  μέ ἠθικές παρεκτροπές καί πρό τοῦ γάμου καί μετά τόν γάμο. Καί μάλιστα προκαλοῦν καί καυχῶνται πού ποδοπατοῦν τό στεφάνι τους. Λίγοι εἶναι οἱ πιστοί στό γάμο τους, τά ἠθικά στοιχεῖα. Μέσα σ᾿ αὐτούς ἀνήκει καί ὁ φαρισαῖος. Ἦταν σώφρων καί ἄγαλμα τῆς ἠθικῆς. Νά ἕνα ἀκόμη ἄριστα. Τοῦ ἀξίζει ὁ δίκαιος ἒπαινος.
Στό θέμα τῆς νηστείας. Δύσκολο γιά τούς πολλούς, πού ἒχουν θεοποιήσει τήν γαστέρα τους. Λίγοι τηροῦν τίς νηστεῖες, ὃπως ὥρισε ἡ Ἐκκλησία ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι σάν πνευματική ἄσκηση. Ὁ φαρισαῖος νήστευε κανονικά, ὃπως ὣριζε ὁ νόμος τοῦ Θεοῦ. «Νηστεύω δίς τοῦ Σαββάτου», ὁμολογεῖ. Νηστεύει δύο ἡμέρες τήν ἑβδομάδα. Ἔτσι παίρνει ἕνα ἀκόμη ἂριστα.
Στό μάθημα τῆς προσευχῆς. Βαρύ κι᾿ αὐτό καί δύσκολο. Ὧρες ὁλόκληρες νά συζητοῦμε μέ ἂλλους γιά χαζά καἰ ἀνούσια πράγματα, δέν λέμε νά σταματήσουμε. Ὃταν ἔρθει ἡ ὥρα τῆς προσευχῆς καί πρόκειται νά συνομιλήσουμε μέ τόν Θεό, τότε μᾶς βρίσκουν ὃλα. Τότε εἴμαστε κουρασμένοι, τότε πονᾶμε, τότε ἔχουμε δουλειές καί δέν ἔχουμε χρόνο κ.ο.κ. Ἀκόμη καί μέσα στήν Ἐκκλησία,  τήν ὥρα τοῦ φρικτοῦ Μυστυρίου τῆς Θείας Εὐχαριστίας λίγοι προσεύχονται. Ὁ φαρισαῖος, μᾶς λέγει τό ἱ. Εὐαγγέλιο, «ἀνέβη εἰς τό ἱερόν προσεύξασθαι». Ἀκόμη ἕνα ἄριστα.
Στό μάθημα τῆς ἐλεημοσύνης. Οἱ περισσότεροι χριστιανοί πῆραν διαζύγιο ἀπό τήν ἐλεημοσύνη. Τούς ἀκοῦμε νά λένε: σήμερα δέν ὑπάρχουν φτωχοί.Ἤ κι᾿ ἐγώ εἶμαι φτωχός, κι᾿ ἐγώ ἔχω ἀνάγκη. Ἔτσι νομίζουν πώς δικαιολογοῦνται καί ἀπαλλάσονται τῆς εὐθύνης. Σχεδόν ὅλοι κοιτάζουν τί θά πάρουν καί ὂχι τί θά δώσουν. Ἐλάχιστοι ἔχουν τρύπια χέρια, πού προσφέρουν καί ἐλεοῦν. Ὁ φαρισαῖος ἔκαμνε τακτική καί γενναία ἐλεημοσύνη, ὅπως ζητοῦσε ὁ Θεός στήν Π. Διαθήκη. «Ἀποδεκατῶ πάντα ὅσα κτῶμαι». Ἀπό ὅ,τι ἔβγαζε ἔδινε τό ἕνα δέκατο. Ἀσφαλῶς τοῦ ἀξίζει ἄριστα. Σέ ὃλα τά μαθήματα τοῦ βάζουμε ἄριστα.
Ἀλλά ξαφνικά κάποιος ἐπεμβαίνει καί τά ἀνατρέπει ὃλα. Ἀλλάζει τήν βαθμολογία, τήν κατεβάζει ἐπικίνδυνα. Καί αὐτός εἶναι ὁ Μέγας Διδάσκαλος καί Παιδαγωγός, ὁ Καθηγητής, ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός. Ὁ ἀλάθητος καί ἀδέκαστος Κριτής, πού ἐξετάζει σέ βάθος. Εἶναι «ὁ ἐτάζων καρδίας καί νεφρούς καί τά κρύφια τῶν ἀνθρώπων σαφῶς ἐπιστάμενος».  Τί βαθμό ἔβαλε; Ὂχι ἄριστα, ὂχι τήν βάση ἢ κάτω ἀπό τήν βάση, μά κάτω ἀπό τό μηδέν. Τρομάζουμε μέ τό ἀποτέλεσμα. Ἄν ἕνας μέ τόσες ἀρετές δέν σώθηκε, τότε ποιός θά σωθεῖ; τί θά γίνει με μᾶς, ἀδελφοί μου; Γιατί ὁ ἄνθρωπος αὐτός, ὁ φαρισαῖος καταδικάσθηκε ἀπό τόν Χριστό;
Λέγει ὁ ἱερός Χρυσόστομος: Ὑπάρχει ἕνα θηρίο, ἓνα τέρας, πού δέν τρώγει, δέν καταβροχθίζει ἀνθρώπους, ἀλλά ἀρετές. Καί τό θηρίο αὐτό λέγεται κενοδοξία,  λέγεται ἐγωϊσμός καί ὑπερηφάνεια.  Ὃ,τι καλό κάνουμε, τό κατατρώγει ἡ κενοδοξία καί ἔτσι δέν φέρνει καρπούς καί ἀποτελέσματα. Ἡ ἀρετή μας, τά καλά μας ἔργα πρέπει νά ἀποβλέπουν στή δόξα τοῦ Θεοῦ καί ὂχι στήν δική μας δόξα. Ἡ ἀρετή μας ἀποσκοπεῖ στόν ἔπαινο καί στό χειροκρότημα ἀπό  τόν Θεό καί τούς Ἀγγέλους, ὄχι στό χειροκρότημα τοῦ κόσμου. Κίνητρο τῶν πράξεών μας εἶναι τό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί ὂχι ἡ κενοδοξία, ἡ ἀνθρωπαρέσκεια.
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
ὁ φαρισαῖος μέ τόσες ἀρετές καταδικάσθηκε, χάθηκε.Τί θά γίνει μέ μᾶς πού καί κενοδοξία ἔχουμε καί ἀρετές δέν ἔχουμε; Ὁ φαρισαῖος εἶχε πολλές ἀρετές. Μία δέν εἶχε τήν ταπείνωση, γι᾿ αὐτό καί χάθηκε. Ἀντίθετα ὁ τελώνης εἶχε ἁμαρτίες, μά σώθηκε. Γιατί; Γιατί εἶχε ταπείνωση. Ὁ δρόμος πού μᾶς ὁδηγεῖ στήν σωτηρία εἶναι ἡ ταπείνωσις. Ἐμεῖς μέ ταπείνωση ἄς ἐπιτελοῦμε τά ἔργα τοῦ Θεοῦ. Ἀπό τόν φαρισαῖο ἄς πάρουμε τίς ἀρετές. Ἀπό τόν τελώνη τήν ταπείνωση. Ἔτσι θά ἀξιωθοῦμε τῆς αἰωνίου δόξης στήν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Ἀμήν.-